ZAKON O POSREDOVANJU U PROMETU NEKRETNINA I.OPSTE ODREDBE
Član 1.
(Predmet uređenja)
- Ovim Zakonom uređuju se uslovi za obavljanje djelatnosti posredovanja u prometu nekretnina, prava i obaveze posrednika, agenata posredovanja i nalogodavaca u prometu nekretnina, opći uslovi poslovanja, sklapanje ugovora o posredovanju u prometu nekretnina, posrednička naknada, stručni ispit za obavljanje poslova agenta posredovanja u prometu nekretnina te nadzor nad primjenom ovog
- Na pitanja koja nisu posebno uređena ovim Zakonom, shodno se primjenjuju odredbe zakona kojim se ureduju obligacioni
Član 2.
(Značenje izraza sadrianih u Zakonu)
Pojedini izrazi u smislu ovoga Zakona imaju sljedece znacenje:
- Posredovanje u prometu nekretnina (u daljnjem tekstu: posredovanje) je djelatnost koja obuhvata poslove pronalazenja i dovodenja u vezu nalogodavca i treceg lica radi pregovora i pripreme za sklapanje pravnog posla ciji je predmet odredena nekretnina prilikom kupovine, prodaje, zamjene i
- Posrednik u prometu nekretnina (u daljnjem tekstu: posrednik) je pravno iii fizičko lice, registrovano za obavljanje djelatnosti posredovanja koje ima sjediste ili podružnicu na području Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Federacija BiH) i koje je upisano u Registar
- Registar posrednika je registar u koji se upisuju podaci o pravnim i fizickim licima kojima je Federalno ministarstvo trgovine (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) izdalo rjesenje o ispunjavanju uslova za obavljanje posredovanja u prometu nekretnina i upisu u Registar posrednika .
- Agent posredovanja u prometu nekretnina (u daljnjem tekstu: agent posredovanja) je fizičko lice koje je položilo stručni ispit i upisano je u lmenik agenata posredovanja u prometu nekretnina.
- Nekretnine su cestice zemljišne površine, zajedno sa svime sto je sa zemljištem trajno spojeno na površini iii ispod nje u skladu s odredbama zakona kojim se ureduju stvarna prava u Federaciji
- Nalogodavac je fizičko iii pravno lice koje sa posrednikom zaključuje pisani ugovor o posredovanju.
- Treće lice je lice koje posrednik nastoji dovesti u vezu sa nalogodavcem radi pregovora i pripreme za sklapanje pravnog posla čiji je predmet određena nekretnina prilikom kupovine, prodaje, zamjene i
- USLOVI ZA OBAVLJANJE POSREDOVANJA
Član 3.
(Zabrana neovlaštenog obavljanja posredovanja)
- Posredovanjem uz novčanu naknadu mogu se baviti samo posredniči iz člana 2. tačka
- b) ovog zakona koji ispunjavaju uslove propisane ovim zakonom.
- Zabranjeno je fizičkom licu obavljanje posredovanja uz novčanu naknadu suprotno odredbama ovog
Član 4.
(Uslovi za upis u Registar posrednika)
U Registar posrednika maze se upisatž
- pravno lice registrovano za obavljanje djelatnosti posredovanja na osnovu upisa u Registar poslovnih subjekata u nadležnom općinskom sudu i fizičko lice registrovano za obavljanje djelatnosti posredovanja na osnovu rješenja nadležnog gradskog, odnosno općinskog organa
- ima sjedište iii podružnicu na području Federacije BiH,
- ima zaposleno najmanje jedno lice koje ima položen stručni ispit iz člana ovog zakona na puno radno vrijeme,
- ima ugovor o osiguranju zaključen u skladu sa članom 5. ovog zakona,
- ima odgovarajući poslovni prostor za obavljanje djelatnosti posredovanja u skladu sa ovim
Član 5.
(Osiguranje od odgovornosti za štetu)
- Posrednik je dužan kod osiguravajućeg društva u Bosni i Hercegovini osigurati se i obnavljati osiguranje ad odgovornosti za štetu koju bi nalogodavcu iii trećem licu mogao prouzrokovati obavljanjem
- Za štetu koju bi posrednik mogao prouzrokovati obavljanjem posredovanja najniža osigurana svota ne maze biti manja ad 50.000,00 KM po jednom štetnom događaju, odnosno 150.000,00 KM za sve odštetne zahtjeve u jednoj osiguravajućoj
- Posrednik za štetu koju bi mogao prouzrokovati obavljanjem posredovanja odgovara po općim pravilima odgovornosti za naknadu štete.
Član 6.
(Rjeienje o ispunjavanju uslova za obavljanje posredovanja
i upis u Registar posrednika)
- Rjesenje o ispunjavanju uslova za obavljanje posredovanja i upisu u Registar posrednika donosi Ministarstvo na zahtjev pravnog iii fizickog lica, u roku od osam dana ad dana prijema urednog
- Posrednik e zapoceti obavljati djelatnost danom upisa u Registar posrednika.
- Posrednik koji je upisan u Registar posrednika duzan je jednom godisnje, a najdalje do 31.marta tekuce godine, Ministarstvu dostaviti dokumentaciju iz koje se maze utvrditi da nisu prestali postojati zakonski uslovi za obavljanje
- Ako Ministarstvo odbije zahtjev za izdavanje rjesenja iz stava (1) ovog Člana, podnosilac zahtjeva moze raskinuti ugovor iz Člana 5. ovog zakona i traziti povrat premije
- Protiv rjesenje iz stava (1) ovog Člana zalba nije dozvoljena, ali se moze tuzbom pokrenuti upravni spar kod nadleznog
Član 7. (Registar posrednika)
- Registar posrednika je registar koji u pisanoj i elektronskoj formi vodi
- Oblik, sadrzaj i nacin vodenja Registra posrednika propisuje federalni ministar trgovine (u daljnjem tekstu: ministar).
Član 8.
(Javnost Registra posrednika)
- Registar posrednika je javan i sva lica mogu besplatno vrsiti uvid u podatke koji se vode u Registru posrednika, bez
- Ministarstvo objavljuje Registar posrednika na internet stranici Ministarstva.
Član 9.
(lzvod iz Registra posrednika)
Na zahtjev zainteresovanog lica Ministarstvo izdaje izvod iz Registra posrednika, u roku od tri dana od dana prijema zahtjeva.
Član 10.
(Promjena podataka u Registru posrednika)
- Posrednik je duzan prijaviti svaku promjenu podataka koji se upisuju u Registar posrednika u roku od sedam dana od dana nastanka promjene, radi upisa promjene podataka u Registar
- Ministarstvo vrsi promjenu podataka u Registru posrednika i po sluzbenoj duznosti na osnovu podataka iz sluzbenih evidencija nadleznih organa, kao i podataka utvrdenih u postupku nadzora koji se provodi u skladu sa ovim
Član 11.
(Brisanje iz Registra posrednika)
- Posrednik se brise iz Registra posrednika rjesenjem Ministarstva u sljedecim slučajevima:
- aka prestane da ispunjava neki od uslova iz Člana 4. ovog zakona,
- ako je posredniku pravosnazno izrecena zastitna mjera zabrane obavljanja djelatnosti, dok ta mjera traje,
- na zahtjev
- Rjesenje o brisanju iz Registra posrednika na osnovu stava (1) tac. a) i b) ovog Člana Ministarstvo donosi po sluzbenoj duznosti na osnovu podataka iz sluibenih evidencija nadleznih organa, kao i podataka utvrdenih u postupku nadzora koji se provodi u skladu s ovim
- Protiv rjesenje iz stava (1) ovog Člana zalba nije dozvoljena, ali se moze tuzbom pokrenuti upravni spar kod nadleznog suda.
Član 12. (Strucna osposobljenost)
- Strucna osposobljenost za obavljanje poslova posredovanja utvrduje se polaganjem strucnog ispita za posredovanje u prometu nekretnina (u daljnjem tekstu: strucni ispit).
- Fizicko lice koje polaze strucni ispit mora imati prebivaliste u Bosni i Hercegovini i najmanje IV stepen strucne
Član 13. (Strucni ispit)
- Strucni ispit provodi Privredna/Gospodarska komora Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu:Komora) prema Programu osposobljavanja za agenta posredovanja u prometu
- Strucni ispit polaze se pred ispitnom komisijom koju za svaki ispitni rok s Liste ispitivaca odlukom imenuje predsjednik
- Listu ispitivaca rjesenjem imenuje ministar na prijedlog Komore i Ministarstva,na mandat od cetiri godine, i to iz reda strucnjaka za podrucja ispitnih predmeta: privredna drustva i ugovori, stvarna prava na nekretninama i zemljišne knjige, porezi, finansijsko poslovanje, marketing, prostorno uredenje i
- Fizickom lieu koje je polozilo strucni ispit izdaje se uvjerenje o polozenome strucnom ispitu. Komara vodi evidenciju fizickih lica koja su polozila strucni ispit
- Danom polozenog strucnog ispita Komara vrsi upis lica iz stava (4) ovog Člana u lmenik agenata posredovanja u prometu nekretnina (u daljnjem tekstu: lmenik agenata posredovanja).
- Oblik, sadrzaj i nacin vodenja lmenika agenata posredovanja propisuje
- Program osposobljavanja za agenta posredovanja propisuje ministar na prijedlog Komore.
- Nacin i postupak provodenja strucnog ispita, sadrzaj i oblik uvjerenja o polozenome strucnom ispitu, oblik i nacin vodenja evidencije i visinu naknade troskova strucnag ispita, propisuje Komara uz saglasnost
- Nadzor nad zakonitoscu organizacije i provodenja strucnog ispita vrsi
Ill. NACIN OBAVLJANJA POSREDOVANJA
Član 14.
(Zabrana neovlastenog posredovanja i sukob interesa)
- Djelatnost posredovanja maze obavljati pravno iii fizicko lice koje je upisano u Registar pasrednika.
- Poslove posredovanja kod posrednika ne maze obavljati fizicko lice koje nije upisano u lmenik agenata
- Agent posredovanja ne smije bez pismene saglasnosti posrednika za kojeg na osnovu ugovora o radu abavlja poslove posredovanja obavljati istovremeno istovrsne iii slicne poslove za drugog posrednika iii sebe
- Ako agent posredovanja postupi protivno zabrani iz stava (3) ovoga Člana, posrednik maze ad njega traziti naknadu pretrpljene stete iii maze traziti da se sklopljeni posao smatra sklopljenim za njegov racun, odnosno da mu agent posredovanja preda zaradu ostvarenu iz takvoga posla iii da na njega prenese potrazivanje zarade iz takvoga posla.
Član 15. (Ugovor o posredovanju)
- Ugovorom o posredovanju obavezuje se posrednik dace nastojati naci i dovesti u vezu sa nalagodavcem trece lice radi pregovora za sklapanja pravnog posla ciji je predmet odredena nekretnina, posebno pri kupovini, prodaji, zamjeni i zakupu, a nalogadavac se obavezuje da ce mu isplatiti odredenu posredničku naknadu ako taj pravni posao bude
- Ugovor o posredovanju zaključuje se u pisanom obliku i na odredeno
- Zabranjeno je obavljanje poslova posredovanja bez zaključenog ugovora o posredovanju izmedu posrednika i nalogodavca
- Ako ugovorne strane ne dagovare rok na koji sklapaju ugavar o posredovanju, smatra se da je ugovor o posredovanju sklopljen na odredeno vrijeme od 12 mjeseci i moze se sporazumom stranaka vise puta
(5} Ako nije drukcije propisano ovim zakonom, na obavezni odnos izmedu posrednika i
nalogodavca primjenjuju se odredbe zakona kojim se ureduju obligacioni odnosi.
- Odredbe ovoga zakona ugovorom se ne mogu iskljuciti, odnosno ograniciti, osim ako je u vezi sa pojedinom odredbom izricito dopusten drugaciji dogovor ugovornih strana, odnosno drugaciji dogovor u ocitome interesu
- U ugovoru sklopljenom izmedu posrednika i nalogodavca narocito moraju biti navedeni podaci o posredniku, broju pod kojim je upisan u Registar posrednika, nalogodavcu, vrsti i bitnome sadrzaju posla za koji posrednik posreduje, o posredničkoj naknadi te o mogucim dodatnim troskovima koji nastanu kad posrednik u dogovoru sa nalogodavcem obavlja za njega i druge usluge u vezi sa poslom koji je predmet posredovanja.
- Ugovor o posredovanju maze sadrzavati i druge podatke u vezi sa pos1om za koji se posreduje (npr. rok i uslove isplate posredničke naknade, podatke o osiguranju od odgovornosti, uslove osiguranja isplate posredničke naknade i sL) .
Član 16.
(lskljucivo posredovanje)
- Ugovorom o posredovanju nalogodavac se maze obavezati da za posredovani posao nece angazovati drugog posrednika (iskljucivo posredovanje), koja obaveza mora biti izricito
- Ako je za vrijeme trajanja ugovora o iskljucivome posredovanju nalogodavac mimo posrednika sklopio pravni posao preko drugog posrednika,a za koji je iskljucivom posredniku bio dan nalog za posredovanje, duzan je iskljucivom posredniku platiti ugovorenu posredničku naknadu kao i moguce dodatne stvarne troskove ucinjene tokom posredovanja za navedeni posredovani
- Prilikom zaključivanja ugovora o iskljucivome posredovanju posrednik je duzan posebno upozoriti nalogodavca na znacenje i pravne posljedice te
Član 17.
(Prestanak ugovora o posredovanju)
- Ugovor o posredovanju sklopljen na odredeno vrijeme prestaje istekom roka na koji je sklopljen, zaključenjem pravnog posla za koji je posredovano iii otkazom bilo koje od ugovornih strana u pisanom
- Nalogodavac je duzan nadoknaditi posredniku ucinjene troskove za koje je izricito ugovoreno da ih nalogodavac posebno placa.
- Ako u roku od 12 mjeseci nakon prestanka ugovora o posredovanju nalogodavac sklopi pravni posao koji je posljedica posrednikova djelovanja prije prestanka ugovora o posredovanju, duzan je posredniku platiti posredničku naknadu u cijelosti, osim aka ugovorom nije drukcije
Član 18.
(Opsti uslovi poslovanja)
- Posrednik je obavezan utvrditi opste uslove za obavljanje posredovanja (u daljnjem tekstu: opsti uslovi poslovanja) u skladu s ovim zakonom i drugim
- Opsti uslovi poslovanja moraju za svaku vrstu posredovanja sadrzavati narocito:
- opis poslova koje je posrednik obavezan obaviti pri obavljanju pojedinih radnji,
- visinu posredničke naknade i opis poslova koji su obuhvaceni tim placanjem, a koji obavezno obuhvacaju dovodenje u vezu nalogodavca i treceg lica i provjeravanje stanja nekretnina, potrebne pregovore i pripremne radnje za sklapanje pravnoga posla,
- vrstu i iznos troskova, ako posrednik u dogovoru s nalogodavcem obavlja za njega i
druge radnje u vezi sa poslom koji je predmet posredovanja.
- Posrednik je obavezan u svom poslovnom prostoru na vidljivu i pristupacnu mjestu istaknuti opste uslove
Član 19. (Poslovni prostor)
Posrednik mora poslovati u poslovnom prostoru primjerenom za kancelarijsko poslovanje koji je u cijelosti funkcionalno i fizicki odvojen od prostora drugih namjena (stambeni, proizvodni, skladisni i sl.).
- PRAVA I OBAVEZE UGOVORNIH STRANA
Član 20.
(Pažnja u pravnome prometu)
Posrednik u obavljanju poslova posredovanja, odnosno drugih radnji u vezi s poslom koji je predmet posredovanja mora postupati sa pažnjom dobrog privrednika, prema pravilima struke, poslovnoj etici i dobroj poslovnoj praksi.
Član 21. (Oglašavanje)
- Posrednik je obavezan prilikom oglašavanja u vezi sa prometom nekretnina koje su predmet posredovanja u sredstvima javnog informisanja, odnosno drugim pisanim i elektroničkim medijima, u svom poslovnom prostoru iii na drugim mjestima gdje je dozvoljeno oglašavanje u vezi sa prometom nekretnina, objaviti svoju tvrtku i broj pod kojim je upisan u Registar posrednika, podatke o cijeni, ukoliko nije drukčije ugovoreno, lokaciji, površini i strukturi nekretnine.
- Zabranjeno je oglašavanje u vezi sa prometom nekretnine za ciji promet posrednik nema zaključen ugovor o posredovanju, odnosno ugovor o
Član 22. (Obaveze posrednika)
Ugovorom o posredovanju posrednik se obavezuje obavljati naročito sljedeće:
- nastojati naći i dovesti u vezu s nalogodavcem treće lice radi sklapanja posredovanoga posla,
- dati nalogodavcu objektivno mišljenje o cijeni nekretnine iii iznosu zakupa u skladu sa njenim karakteristikama, prilikama na trzistu i drugim relevantnim okolnostima,
- pribaviti i izvrsiti uvid u isprave kojima se dokazuje vlasništvo iii drugo stvarno pravo na predmetnoj nekretnini,
- obaviti potrebne radnje radi predstavljanja (prezentacije) nekretnine na trzistu, oglasiti nekretninu na odgovarajuci nacin te izvrsiti sve druge radnje dogovorene ugovorom o posredovanju koje prelaze uobicajenu prezentaciju, a za sto ima pravo na posebne, unaprijed iskazane troskove,
- omoguciti pregled nekretnine,
- posredovati u pregovorima i nastojati da dode do sklapanja ugovora, ako se na to posebno obavezao,
- cuvati licne podatke nalogodavca te po pisanome nalogu nalogodavca cuvati kao poslovnu tajnu podatke o nekretnini za koju posreduje iii u vezi s tom nekretninom iii s poslom za koji posreduje,
- ako je predmet sklapanja ugovora zemljište, provjeriti namjenu predmetnog zemljišta,
- obavijestiti nalogodavca o svim okolnostima važnim za namjeravani posao koje su mu poznate iii mu moraju biti
Član 23.
(Obaveze nalogodavca)
- Ugovorom o posredovanju nalogodavac se obavezuje da će obaviti naročito sljedeće:
- obavijestiti posrednika o svim okolnostima koje su vazne za obavljanje posredovanja i predočiti tacne podatke o nekretnini te, ako posjeduje, dati posredniku na uvid lokacijsku, građevinsku, odnosno upotrebnu dozvolu za nekretninu koja je predmet ugovora, te dati na uvid posredniku dokaze o ispunjavanju obaveza vezanih za nekretninu,
- dati posredniku na uvid isprave koje dokazuju njegovo vlasništvo na nekretnini, odnosno drugo stvarno pravo na nekretnini koja je predmet ugovora te upozoriti posrednika na sve uknjižene i neuknjižene terete koji postoje na nekretnini,
- osigurati posredniku i trećem licu zainteresovanom za zaključivanje posredovanoga posla razgledanje nekretnine,
- obavijestiti posrednika o svim bitnim podacima o nekretnini sto posebno ukljucuje opis nekretnine i cijenu,
- nakon sklapanja posredovanoga pravnog posla, odnosno predugovora kojim se obavezao sklopiti posredovani pravni posao, aka su posrednik i nalogodavac ugovorili da se pravo na placanje posredničke naknade stječe vec pri sklapanju predugovora, isplatiti posredniku posredničku naknadu, osim ako nije drukcije ugovoreno,
- ako je to izricito ugovoreno nadoknaditi posredniku troskove ucinjene tokom posredovanja koji prelaze uobicajene troskove posredovanja,
- obavijestiti posrednika pisanim putem o svim promjenama u vezi s poslom za koji ga je ovlastio, a posebno a promjenama u vezi s vlasništvom na
- Nalogodavac nije duzan pristupiti pregovorima za sklapanje posredovanog posla s trecim licem kojeg je posrednik nasao, niti sklopiti pravni posao, a odredba ugovora kojom je ugovoreno drukcije, nistavna je. Nalogodavac ce posredniku odgovarati za stetu, ako pri tom nije postupio u dobroj vjeri te je duzan nadoknaditi sve troskove ucinjene tokom posredovanja, koji ne mogu biti manji od 1/3 niti veci od ugovorene posredničke naknade za posredovani
Član 24. (Anonimni nalogodavac)
- Posrednik koji poslove posredovanja obavlja za nalogodavca koji želi ostati anoniman, duzan je da ne otkriva identitet nalogodavca, u skladu sa uslovima iz ugovora o posredovanju, a najkasnije do zaključenja posredovanog pravnog
- Klauzula o anonimnom nalogodavcu izricito se ugovara.
Član 25.
(Ugovor o potposredovanju)
- Posrednik maze ugovorom o potposredovanju prenijeti svoja prava i obaveze iz ugovora o posredovanju, u cjelini iii djelomicno, na drugog posrednika, aka se nalogodavac sa ovim izricito saglasio u ugovoru o
- Ugovor o potposredovanju zaključuje se u pisanom obliku i sadrzi nacin i uslove prijenosa prava i obaveza iz stava (1) ovog Člana, visinu i nacin isplate posredničke naknade i uslove za raskid
- U slučaju iz stava (1) ovoga Člana nalogodavac ostaje u ugovornome odnosu same sa posrednikom s kojim je sklopio
- Posrednik je duzan da kopiju ugovora iz stava (2) ovog Člana preda nalogodavcu u roku ad tri dana ad dana zaključenja tog
Član 26. (Evidencija o posredovanju)
- Posrednik je dužan voditi evidenciju o
- Evidencija o posredovanju obavezno sadrži podatke o:
- nalogodavcu i vrsti ugovora za cije sklapanje se posreduje,
- vrsti nekretnine (zemljište s oznakom namjene korištenja, stambeni prostor, poslovni prostor i ),
- lokaciji nekretnine,
- tehničke podatke o nekretnini (sobnost, kvadratura i ),
- cijeni u ukupnome iznosu i jediničnome iznosu za m2 površine,
- ishodu posredovanja i posredničkoj
- Posrednik je dužan na zahtjev nadležnih organa uprave za potrebe tržisnog vrednovanja nekretnina i analize tržista nekretnina dati na uvid podatke iz evidencije o
- Oblik, sadrzaj i nacin vodenja evidencije o posredovanju propisuje ministar.
- POSREDNIČKA NAKNADA
Član 27.
(Pravo na posredničku naknadu)
- Visina posredničke naknade slobodno se odreduje ugovorom o posredovanju.
- Posrednik stječe pravo na posredničku naknadu u momentu zaključenja ugovora za koji je posredovao, osim ako posrednik i nalogodavac nisu ugovorili da se pravo na posredničku naknade stjece u momentu zaključenja predugovora za koji je posrednik posredovao.
- Posrednik ne može zahtijevati djelomicno placanje posredničke naknade unaprijed, odnosno prije zaključenja ugovora, odnosno predugovora u skladu sa stavom (2) ovoga Člana.
- Troskove dodatnih usluga u vezi sa poslom koji je predmet posredovanja posrednik maze naplatiti u visini stvarnih troskova ako je to izricito ugovoreno izmedu posrednika i
- Nakon prestanka ugovora posrednik ima pravo na posredničku naknadu u roku do 12 mjeseci, ako ugovorom nije drukcije ugovoreno, i u slučajevima kad nalogodavac sklopi sa trecim licem pravni posao koji je posljedica posrednikova djelovanja prije prestanka ugovora o posredovanju.
- Posrednik nema pravo na posredničku naknadu aka sa nalogodavcem u svoje ime, kao ugovorna strana zaključi ugovor koji je predmet posredovanja, odnosno ako takav ugovor sa nalogodavcem zaključi agent posredovanja koji za posrednika obavlja poslove posredovanja, u kojem slučaju posrednik ima pravo tražiti naknadu štete od agenta posredovanja, u skladu sa propisima kojim se ureduju radni
- Za izvršenu uslugu posredovanja posrednik je dužan nalogodavcu ispostaviti fakturu i izdati fiskalni račun.
- NADZOR
Član 28.
(Upravni i inspekcijski nadzor)
- Upravni nadzor nad provodenjem ovog zakona i propisa donesenih na osnovu ovog zakona vrsi
- lnspekcijski nadzor nad provodenjem ovog zakona i propisa donesenih na osnovu ovog zakona vrsi Federalna uprava za inspekcijske poslove putem Federalnog trzisnog inspektorata i kantonalni organi nadležni za vrsenje inspekcijskog nadzora putem kantonalne trzisne inspekcije, u skladu sa ovlastenjima propisanim ovim zakonom i propisima kojima se ureduje inspekcijski
- KAZNENE ODREDBE
Član 29.
Novcanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 10.000,00KM kaznit ce se za prekrsaj fizicko lice koje obavlja posredovanje suprotno odredbama ovog zakona (Član 3. stav (2)).
Član 30.
- Novcanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 30.000,00 KM kaznit ce se za prekrsaj pravno lice koje obavlja posredovanje a nije upisano u Registar posrednika (Član 14. stav (1)).
- Za radnje iz stava (1) ovog Člana kaznit ce se fizicko lice registrovano za obavljanje djelatnosti posredovanja novcanom kaznom u iznosu ad 2.500,00 KM do 15.000,00
- Za radnje iz stava (1) ovog Člana kaznit ce se za prekrsaj i odgovorno lice u pravnom lieu novcanom kaznom u iznosu od 500,00 KM do 3.000,00 KM.
- Uz novcanu kaznu iz st. (1) i (2) ovog Člana pravnom i fizickom lieu registrovanom za obavljanje djelatnosti posredovanja može se izreci i zastitna mjera zabrane obavljanja djelatnosti posredovanja, u trajanju od tri do sest mjeseci, kao i zastitna mjera javnog objavljivanja pravosnazno izrecene mjere
Član 31.
- Novcanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 10.000,00KM kaznit ce se za prekrsaj
pravno lice ako:
- jednom godisnje Ministarstvu ne dostavi iii blagovremeno ne dostavi dokumentaciju iz koje se moze utvrditi da nisu prestali postojati zakonski uslovi za obavljanje posredovanja (Član 6. stav (3)),
- ne prijavi iii blagovremeno ne prijavi promjenu podataka ( Član 10. stav (1)),
- za poslove posredovanja zaposli iii van radnog odnosa angazuje lice koje nije upisano u lmenik agenata posredovanja (Član 14. stav (2)),
- obavlja posredovanje bez zaključenog ugovora o posredovanju (Član 15. stav (3)),
- ne upozori nalogodavca na znacenje i posljedice klauzule o iskljucivom posredovanju (Član 16. stav (3)),
- ne utvrdi opste uslove poslovanja i ne istakne ih na vidljivu mjestu (Član 18. (1) i (3)),
- posluje u poslovnom prostoru koji ne ispunjava propisane uslove (Član 19.),
- ako oglasavanje obavlja u suprotnosti sa propisanim uslovima (Član ),
- ne vodi evidenciju o posredovanju ( Član 26. (1) i (2)),
- na zahtjev nadleznih organa uprave ne da na uvid podatke iz evidencije o posredovanju (Član 26. stav (3)),
- ostvari posredničku naknadu u suprotnosti sa propisanim uslovima ( Član )
- Za prekrsaj iz stava (1) ovog Člana kaznit ce se posrednik fizicko lice novcanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 5.000,00
- Za prekrsaj iz stava (1) ovog Člana kaznit ce se odgovorno lice u pravnom lieu novcanom kaznom u iznosu od 300,00 do 1.000,00
- Uz novcanu kaznu iz stava (1) tac. c), d) i i) ovog Člana, posredniku se moze izreci i zastitna mjera zabrane obavljanja posredovanja u trajanju od tri do sest mjeseci.
- PRIJELAZNE I ZAVRSNE ODREDBE
Član 32.
- Podzakonske akte iz Člana 7.stav (2). Člana 13. st. (6) i (7) i Člana 26. stav (4) ovog zakona donijet ce ministar u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovog zakona.
- Podzakonske akte iz Člana 13. stav (8) ovog zakona donijet ce Komara u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga
Član 33.
- Pravna i fizicka lice koja na dan stupanja na snagu ovog zakona obavljaju djelatnost posredovanja na osnovu rjesenja o upisu u Registar poslovnih subjekata, odnosno na osnovu rjesenja nadležnog gradskog iii opcinskog organa uprave duzna su uskladiti svoje poslovanje u skladu s odredbama ovog zakona u roku od 18 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga
- Pravnom i fizickom lieu iz stava (1) ovog Člana koje ne uskladi svoje poslovanje s odredbama ovog zakona u roku iz stava (1) ovoga Člana prestaje pravo na obavljanje djelatnosti posredovanja.
Član 34. (Stupanje Zakona na snagu)
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objavljivanja u ,,Sluzbenim novinama Federacije BIH”.
0 B R A Z L O Z E NJ E
PRIJEDLOGA ZAKONA O POSREDOVANJU U PROMETU NEKRETNINA
- USTAVNI OSNOV ZA DONOSENJE ZAKONA
Ustavni osnov za donosenje Zakona o posredovanju u prometu nekretnina sadrzan je u Članu 111.1 .tacka b) koji je izmijenjen amandmanima VIII., LXXXIC. i CVI., i Članu IV.A.20.(1) d) Ustava Federacije Bosne i Hercegovlne prema kojima je u iskljucivoj nadleznosti Federacije Bosne i Hercegovine, izmedu ostalog, utvrdivanje ekonomske politike.
- RAZLOZI ZA DONOSENJE ZAKONA I OCJENA STANJA 1.Razlozi i cilj donosenja Zakona
Vlada Federacije BiH je kroz Reformsku agendu za period 2015. – 2018. godine kao strateski prioritet identifikovala intenziviranje privrednog razvoja i jacanje unutrasnje drustvene stabilnosti Federacije BiH, kao i iniciranje i provodenje reformi uskladenih sa potrebama Bosne i Hercegovine na putu ka pridruzivanju Evropskoj uniji. U skladu sa postavljenim ciljevima u oblasti uredenja unutrasnjeg trzista, zastite fer konkurencije i zastite potrosaca neophodno je usvojiti evropske standarde i u oblasti posredovanja u prometu nekretnina.
Uredenje ove oblasti je nuzno, s obzirom da je uspostavom trzisnih odnosa i dokidanjem drustvenog vlasništva u Federaciji BiH ozivjelo trziste nekretnina sto je uticalo na pojavu velikog broja posrednika u prometu nekretninama. Nepostojanje pravne regulative pogoduje pojavi sve veceg broja lica koja posluju ne pridrzavajuci se pravila struke i koji nelegalnim radnjama nanose direktnu stetu klijentima, a posredno i cijeloj struci.
Trgovina nekretninama suocena je s problemom nepostene tržisne konkurencije i sive ekonomije, needuciranoscu posrednika u prometu nekretnina, izbjegavanjem placanja naknada drzavi, nezasticenoscu kupaca i prodavca nekretnina, nedostatkom dobrih poslovnih obicaja i kontrolnih mehanizama vecine posrednika u prometu nekretnina. Upravo stoga namece se i potreba zakonskog uredenja ove oblasti kako bi se pri predmetnom poslovanju gradanima, potrosacima pruzila bolja, profesionalnija i kva1itetnija usluga, po uzoru na poslovanje agencija zemalja s uredenim trzistem, te ujedno uvelo i vise reda u podrucje te djelatnosti.
- Ocjena stanja
Postojece stanje u oblasti prometa nekretninama na podrucju Federacije BiH karakterisu velike nepravilnosti i problemi koji su nastali kao posljedica nepostojnja posebnog zakonskog okvira kojim bi ova oblast bila uredena.Ovu djelatnost karakterise primjena opstih pravila regulisanih Zakonom o obligacionim odnosima i pojedinih odredaba Zakona o unutrasnjoj trgovini koji ureduju posredovanje opcenito.
lzostanak zakonske regulative koja bi uredivala posredovanje u prometu nekretnina uzrokom je da na trzistu Federacije BiH postoji veliki broj pravnih i fizickih lica koja se bave tom djelatnoscu, i to ad onih koji tu djelatnost obavljaju profesionalno i u skladu s pravilima struke, pa do onih kojima je to nacin da dodu do brze zarade, ne pruzajuci pritom klijentima ni minimum potrebne usluge. Pravno neuredeno stanje, pogoduje pojavi sve veceg broja lica koja posreduju u trgovini nekretnina bez ikakve registracije, u sferi tzv.
sive ekonomije, pa posebno valja istaci da ce se zakonskim uredenjem ove oblasti smanjiti, odnosno suzbiti pojava tzv. sive ekonomije u tome podrucju djelatnosti.
Cinjenica da se u pravilu radi o transakcijama koje ukljucuju promet velike novcane vrijednosti, a kojima se, uz ostalo, rjesavaju i egzistencijalna pitanja pojedinaca, navodi na potrebu velikog opreza i osiguranja u ovim transakcijama.
Regulisanjem trzista nekretnina i donosenjem Zakona o posredovanju u prometu nekretnina moze se ocekivati znacajan priliv prihoda od naplate POV-a po osnovu posredničkih provizija. Prema procjeni Privredne /Gospodarske komore Federacije BiH trenutni prihod POV-a od provizija agencija godisnje je cca. 300.000 KM, sto je svega 3% od potencijalnog. Uz ovo treba naglasiti da bi se povecala i naplata poreza na debit koje bi ostvarile registrovane agencije.
Takoder, regulisanjem trzista bi se znatno povecao broj legalnih posrednika u Federaciji BiH, te bi posredovanje u prometu nekretnina imalo profesionalni status kao djelatnost.
Donosenjem Zakona o posredovanju u prometu nekretnina stvorit ce se pravni osnov za sigurno, standardizirano posredovanje u prometu nekretnina, a kvalitetnim poslovanjem agencija utjecat ce se i na sredivanje knjiznoga stanja nekretnina te placanje poreza na promet nekretnina. uz placanje ostalih javnih davanja, dok ce se sa druge strane nadleznim organima omoguciti djelotvoran nadzor nad tim poslovanjem
- Osnovna pitanja koja se ureduju Zakonom
Zakonom se ureduju uslovi za obavljanje djelatnosti posredovanja u prometu nekretnina, prava i obaveze posrednika, agenata posredovanja i nalogodavaca u prometu nekretnina, opsti uslovi poslovanja, sklapanje ugovora o posredovanju u prometu nekretnina, posrednička naknada, strucni ispit za obavljanje poslova agenta posredovanja u prometu nekretnina te nadzor nad primjenom Zakona.
Vazno je naglasiti da ce se ova oblast sveobuhvatno urediti tek po donosenju podzakonskih propisa koji ce se donijeti na osnovu ovoga Zakona. U prijelaznim i zavrsnim odredbama predvideno je da se ostavi dovoljno vremena posredničima za uskladivanje poslovanja s odredbama Zakona, odnosno dovoljno vremena fizickim licima za polaganje strucnog ispita.
Ill. OBRAZLOZENJE PREDLOZENIH ZAKONSKIH ODREDBI
Cl.1. i 2. Odredbama ovih Članova odredeni su predmet uredenja Zakona i znacenje izraza sadrzanih u Zakonu.
Član 3. Ovim Članom propisano je tko se može uz naknadu baviti posredovanjem u prometu nekretnina.
Cl. 4. i 6. Ovim Članovima ureduju se uslovi za upis u Registar posrednika, postupak upisa i nadležni organza izdavanje rjesenja o ispunjavanju uslova za obavljanje posredovanja u prometu nekretnina i upis u Registar.
Član 5. Ovim Članom propisuje se obaveza posrednika da se osigura od odgovornosti za stetu, te minimalna svota pokrica po stetnome dogadaju. Uvodenje obaveznog osiguranja za slučaj nanosenja stete strankama pruza pravnu sigurnost korisnicima usluga posrednika u prometu nekretnina, a istovremeno posrednike potice da savjesno obavljaju poslove. Ta je cinjenica narocito vazna ako se zna da se tim uslugama koristi sve vise potrosaca, a koji su, zbog nepoznavanja propisa, posebno izvrgnuti riziku nesavjesnog rada posrednika.
Cl. 7.-11. Ovim Članovima ureduje se oblik, sadrzaj i nacin vodenja Registra, godisnje provjeravanje ispunjavanja uslova za rad, javnost registra, obaveza posrednika da vrse prijavu promjena podataka koji se upisuju u Registar, te uslovi za brisanje iz Registra.
Cl.12. i 13. Ovi Članovi ureduju strucnu osposobljenost lica za obavljanje djelatnosti posredovanja u prometu nekretnina, obvezu polaganja strucnog ispita, upis u lmenik agenata posredovanja, program strucnog ispita i osnivanje ispitne komisije te nadzor nad zakonitoscu organizovanja i provodenja strucnih ispita. Ovim Članovima se takoder propisuje obaveza donosenja i organi nadlezni za donosenje podzakonskih akata.
Član 14. Ovim Članom je propisano tko maze obavljati djelatnost posredovanja. Pored ostalih, zakonom predvidenih obaveza, posrednik mora imati zaposleno lice, agenta koji je strucno osposobljen za posredovanje u prometu nekretnina. Zabranjeno je agentu, bez saglasnosti posrednika, obavljanje istovrsnih poslova za drugog posrednika, te se odreduju uslovi pod kojima posrednik maze od agenta traziti naknadu za pretrpljenu Atetu aka postupa bez saglasnosti posrednika.
CL 15.-17. Ovim Članovima ureduje se ugovor o posredovanju u prometu nekretnina, odnosno njegov sadržaj. Kako Zakon o posredovanju u prometu nekretnina predstavlja lex specialis u odnosu na Zakon o obligacionim odnosima, a ugovor o posredovanju, koji je obavezan u poslovanju posrednika, posebnu vrstu ugovora o posredovanju na sve sto nije predvideno ovim zakonom, pa i na ovaj ugovor, shodno se primenjuju odredbe Zakona o obligacionim odnosima.
Sto se tice sadrzine ugovora, prilicno detaljno se propisuju prava i obaveze posrednika i nalogodavca, odnosno ugovornih strana. Pored toga, sadrzinu ugovora cine narocito podaci o posredniku i broju pod kojim je upisan u Registar posrednika, nalogodavcu, vrsti i bitnim elementima pravnog posla u cilju cijeg zaključenja posrednik posreduje, o visini, nacinu i roku placanja posredničke naknade, roku vazenja ugovora i vrsti i visini troska dodatnih usluga, ukoliko su ugovorene.
Prilicno detaljno propisivanje uslova poslovanja nastavlja se i kroz odredbu u vezi prestanka vazenja ugovora o posredovanju.
Član 18. Ovaj Član propisuje posredniku obavezu utvrdivanja opstih uslova za obavljanje posredovanja, odnosno opstih uslova poslovanja, te je propisan sadrzaj opstih uslova poslovanja kao i obaveza posrednika da ih istakne na vidljivu i pristupacnu mjestu.
Član 19. Ovim Članom propisuju se minimalni uslovi za poslovni prostor, koji mora biti primjeren za kancelarijsko poslovanje i u cijelosti funkcionalno i fizicki odvojen od prostora drugih namjena.
Član 20. Ovim Članom propisano je da posrednik mora postupati s paznjom dobrog privrednika, postujuci narocito pravila struke i dobre poslovne prakse.
Član 21. Posebna pravila se uvode i prilikom oglasavanja u vezi sa prometom nekretnina koje su predmet posredovanja, te oglas mora sadrzavati odredene podatke, a zabranjeno je oglasavanje u vezi sa prometom nekretnina za ciji promet posrednik nema zaključen ugovor o posredovanju, odnosno ugovor o potposredovanju.
Cl 22.-26. Odredbama ovih Članova ureduju se obaveze posrednika i obaveze nalogodavca, anonimnost nalogodavca, prijenos posredovanja na druge posrednike te obaveza vodenja evidencije o posredovanju i njen sadrzaj, kao i obaveza posrednika da nadleznim organima u slu:zbene svrhe da uvid u evidenciju.
Gian 27. Ovim Članom je uredeno pravo na posredničku naknadu i nacin njenog utvrdivanja.
Član 28. Propisuje se da upravni nadzor nad primjenom Zakona i propisa donesenih na osnovu Zakona vrsi Ministarstvo, a inspekcijski nadzor Federalna uprava za inspekcijske poslove i kantonalni inspekcijski organi u skladu sa ovlastenjima utvrdenim ovim zakonom i posebnim propisima.
Član 29. Propisuje prekrsaj i novcanu kaznu za fizicko lice, pojedinca koji se bavi posredovanjem bez registracije i u suprotnosti s odredbama ovog zakona.
Cl.30. i 31. Ovim Članovima propisuju se novcane kazne i zastitne mjere za pocinjene prekrsaje utvrdene ovim zakonom.
Član 32. Odreduju se rokovi za donosenje podzakonskih akata za provodenje ovog zakona.
Član 33. Odredeni su rokovi u kojima su pravna i fizicka lica koja su na dan stupanja na snagu Zakona registrovana i obavljaju djelatnost posredovanja u prometu nekretnina duzna uskladiti poslovanje sa odredbama ovog zakona.
Član 34. Odreden je uobicajeni rok za stupanje na snagu zakona od osam dana od dana objavljivanja u “Sluz:benim novinama Federacije BiH”.
- RASPRAVA O NACRTU ZAKONA
Parlament Federacije Bosne i Hercegovine je nakon razmatranja Nacrta zakona o posredovanju u prometu nekretnina i to na 5. redovnoj sjednici Predstavnickog doma od 24.09.2019. godine i na nastavku 8. sjednice Doma naroda od 28.01.2021. godine, prihvatio Nacrt zakona uz ocjenu da isti moze posluziti kao osnova za izradu Prijedloga zakona. Ujedno, zaduzena je Vlada Federacije Bosne i Hercegovine da organizira i provede javnu raspravu u trajanju od 30 dana, uz ostavljanje dodatnog roka od 10 dana za dostavu sugestija na ovaj Nacrt zakona.
Oba doma Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine su svojim zaključcima zadui.ili predlagaca da prilikom izrade Prijedloga Zakona uzme u obzir sugestije, primjedbe i prijedloge iznesene u javnojraspravi.
Sa tim u vezi, najprije isticemo da je zvanicno Obavjestenje o provodenju javne rasprave i tekst Nacrta zakona o posredovanju u prometu nekretnina dana 22.02.2021. godine objavljen na službenoj web stranici Ministarstva (www.fmt.gov.ba), cime je isti postao dostupan najsirem krugu zainteresovanih lica.
U obavjestenju su pored obavjestenja o trajanju javne rasprave, date i upute svim zainteresovanim licima da sve primjedbe prijedloge i sugestije mogu dostavit i na adresu ministarstva.
Osim navedenog, u okviru provodenja javne rasprave, sa ciljem sireg ukljucivanja zainteresovanih strana, Federalno ministarstvo trgovine je u saradnji sa Privrednom komorom Federacije BiH i Privrednom komorom Tuz1anskog kantona organizovalo tri javne rasprave tokom marta 2021. godine i to u Mostaru, Sarajevu i Tuzli. U ta tri grada u raspravi su sudjelovali predstavnici privrednih drustava koja se bave poslovima posredovanja u prometu nekretnina.
Nakon okoncanja javne rasprave, imajuci u vidu sve sugestije, primjedbe i prijedloge iznesene u raspravi u oba doma Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine, kao i primjedbe, prijedloge i sugestije sa javne rasprave, obradivac Zakona je pristupio izradi teksta Prijedloga zakona.
U vezi sa prijedlozima i primjedbama dostavljenim od strane navedenih a koji su u cijelosti
iii djelimicno prihvaceni cijenimo da je bitno istaknuti sljedece:
Generalna ocjena ucesnika javnih rasprava je da predloženi Zakon veliki napredak u uredenju ove oblasti i da je taj Zakon dugo ocekivano rjesenje koje ce urediti radnje i postupanje posrednika, agenata i svih ucesnika u postupku prodaje nekretnina do samog zaključenja ugovora o kupoprodaji iii zakupu nekretnine. Donosenjem Zakona ocekuju stvaranje uslova za lojalnu trzisnu konkurenciju i znacajno smanjenje nelegalnog rada u ovom sektoru.
Prijedlozi i sugestije na Nacrt zakona:
U diskusiji na 5. redovnoj sjednici Predstavnickog doma od 24.09.2019. god. zastupnik Albin Muslic je sugerisao da se u Članu 2. alineja pod e) za definiciju nekretnine koristi formulacija iz Zakona o stvarnim pravima.
Ovu sugestiju obradivac je razmotrio i kako je ista osnovana i doprinosi boljem uredenju zakonske odredbe, prihvatio i ugradio u Član 2 alineja e) ovog Prijedloga.
Zastupnik Muslic je predlozio i da se izvrsi korekcija Člana 5. u cilju vece zastite klijenta, na nacin da se poveca osigurana svota od odgovornosti za stetu koju eventualno pocini posrednik, da se definise i odgovornost uposlenika kod posrednika, te odgovornost potposrednika.
Nasuprot ovom prijedlogu, zastupnik Samer Residat je predlozio da se Član 5. brise iz razloga sto obaveza osiguranja ad profesionalne odgovornosti opterecuje poslovanje registrovanih posrednika, te da je odgovornost za ispravnost pravnog posla kupoprodaje nekretnine na strani notara.
Primjedbe zastupnika nisu prihvacene iz sljedecih razloga:
Osiguranje od odgovornosti u vrsenju profesionalne djelatnosti normirano je kako sa ciljem sigurnosti za osiguranike, posrednike za nesmetano obavljanje djelatnost, take i u cilju sigurnosti eventualno ostecenih klijenata. Kod odredivanja visine osigurane svote predlagac je vrsio komparaciju sa zakonima Hrvatske, Srbije i Republike Srpske i opredijelio se za isti iii slican iznos osigurane svote, cime posredniči u Federaciji BiH nisu dovedeni u nepovoljniji polozaj u odnosu na posrednike u Republici Srpskoj i u zemljerna okruz.enja. Članorn 5. Zakona osigurana je veca pravna sigumost za klijente, nalogodavce da ce im dosudena steta biti izrnirena, a ukoliko bi eventualno dosudena steta prelazila osiguranu sumu, posrednik bi istu bio duzan namiriti iz svojih sredstava prema opcim pravilima odgovorenosti za stetu.
Predstavnici privrednih drustava koja se bave poslovima posredovanja u prometu nekretnina na javnoj raspravi, a drustvo Metropola Nekretnine Sarajevo i u pisanoj formi, su predložili izmjenu Člana 4. tacka b) i Člana 12. stav (2) na nacin da se u istim rijecž “Bosne i Hercegovine” zamijene rijecima: ,,Federacije BiH”.
Predlozene izmjene se traz:e u cilju zastitite interesa posrednika sa podrucja Federacija BiH jer je Zakonom o posredovanju u prornetu nepokretnosti Republike Srpske (Sluzbeni glasnik Republike Srpske broj: 99/20 ad 13.10.2020), propisano da posao posrednika na podrucju tog entiteta maze obavljati lice sa registrovanim sjedistern iskljucivo na podrucju Republike Srpske (Član 5, stav 1), kao i da strucnorn ispitu maze pristupiti lice s prebivalistem na podrucju tog entiteta (Član 14. stav 2.). Ako bi u federalnom Zakonu ostala mogucnost da svako lice registrovano na podrucju Bosne i
Hercegovine maze vrsiti posredovanje, istim bi se povladivalo licima sa podrucja R:epubl!ke Srpske, a na ociglednu stetu lica registrovanih na podrucju Federacije BiH, sto b1 znac1lo da posredniči iz tog entiteta mogu vrsiti posredovanje na podrucju cijele Bosne i Hercegovine, dok posredniči registrovani na podrucju Federacija BiH, zbog trenutno vazeceg Zakona u Republici Srpskoj, tone mogu.
Ove primjedbe obradivac je razmotrio i djelomicno usvojio na nacin da je izvrsena izmjena Člana 4. tacka b) sto doprinosi ravnopravnom polozaju svih ucesnika na ovom tržistu, zastiti interesa posrednika iz Federacije BiH i lojalnoj trzisnoj konkurenciji.
Obradivac nije prihvatio prijedlog da se fizickom lieu pristup ispitu uslovi prebivalistem na podrucju Federacije BiH, jer bi isto ogranicavalo slobodu poslovnog nastana gradana Bosne i Hercegovine.
Nadalje, posredniči su predlozili da se Zakonom definise minimalna posrednička naknada u cilju suzbijanja nelojalne konkurencije posrednika koji rade ,,na crno” bez registracije i bez placanja poreza i koji zbog takvog rada mogu snizavati naknade.
Obradivac nije prihvatio prijedlog da se Zakonom odreduje visina posredničke naknade, odnosno provizije . Stav obradivaca je da se visina naknade za posredovani posao treba prepustiti slobodnom ugovaranju stranaka i liberalizaciji na trzistu nekretnina, dok se smanjenjem sada prisutnog rada u zoni tzv. sive ekonomije ocekuje provodenjem inspekcijskog nadzora i sankcionisanjem takvih lica, u skladu sa Zakonom.
Posredniči su takoder predloi.ili dopunu Člana 26. na nacin da Ministar propise oblik, sadrzaj i nacin vodenja evidencije o posredovanju, u cilju njene jednoobraznosti. Navedeni prijedlog je prihvacen i ugraden u odredbu Člana 26. Zakona.
- RAZLIKE IZMEDJU RJESENJA KOJA SE PREDLAZU PRIJEDLOGOM ZAKONA U ODNOSU NA RJESENJA NACRTA ZAKONA
U odnosu na tekst Nacrta zakona u tekstu Prijedloga zakona nastale su izvjesne razlike kao posljedica uvaiavanja stajalista iznesenih tokom rasprave u Predstavnickom domu Parlamenta Federacije BiH i tokom javne rasprave kao i promisljanja predlagaca u cilju poboljsanja odredbi Prijedloga zakona.
- u Članu 2. tacka a) precizirana je definicija posredovanja i izmijenjena tacka e);
- u Članu 3. dodan je stav (2) kojim je propisana zabrana posredovanja fizickom lieu suprotno odredbama Zakona;
- u Članu 4. izmijenjena je tacka b);
- u Članu 5. dodan je novi stav (3) prema kojem posrednik za stetu koju bi mogao prouzrokovati posredovanjem odgovara po opstim pravilima odgovornosti za naknadu stete;
- u Članu 6. dodan je novi stav (5) a u Članu 11. novi stav (3) prema kojem nije dozvoljena zalba na rjesenje Ministarstva, ali se moze pokrenuti upravni spor
- u Članu 19. brisane su rijecž us izdvojenim prostorom za povjerljive razgovore;
- u Članu 26. stav (1) dodana je nova tacka e), a naredne tac. su se pomjerile za jedno mjesto, U istom Članu dodan je novi stav (4) prema kojem Ministar propisuje oblik, sadržaj i nacin vodenja evidencije o posredovanju ;
- u Članu stav (2) je dopunjen na nacin da je ovlastenje za inspekcijski pored Federalne uprave za inspekcijske poslove data i kantonalnim inspekcijskim organima;
- u Članu 30. stav (2) izvrsena je terminoloska korekcija u cilju preciziranja i jasnoce odredbe, te su rijecž “posrednik fizicko lice” zamijenjene rijecima: “fizicko lice registrovano za obavljanje djelatnosti posredovanja”.
- USKLAEDJENOST S PROPISIMA EU
Oblast posredovanja u prometa nekretnina nije posebno uredena propisima EU nego je svaka drzava slobodna da ova pitanje uredi u skladu sa svojim nacionalnim zakonodavstvom i unutrasnjim trzistem.
Neke od zemalja Članica EU nemaju posebno uredeno ovu materiju, dok Slovenija i Hrvatska imaju zakone kojim ureduju predmetnu oblast.
Kako sekundarni izvori prava EU koji ureduju materiju koja je predmet Zakona ne postoje, Zakon nije uskladivan sa propisima EU, neprimjenjivo.
- FINANSIJSKA SREDSTV A
Za provodenje ovog Zakona nije potrebno osigurati posebna sredstva iz Budz.eta Federacije Bosne i Hercegovine.